Λογοκρισία: Φίμωτρο στην ταινία «Ο Αντίχριστος» του Λαρς Φον Τρίερ για βία και σεξουαλικότητα.

Πιο πολύ ενοχλούν τη Μεσαιωνική Ευρώπη οι εικόνες του σινεμά παρά τα πνιγμένα παιδιά του Αιγαίου.

Κείμενο: Κατερίνα Δήμα

Ένας Μεσαίωνας για να πιάσει, δεν μπορεί να είναι μόνο εργασιακός. Κι ιδίως όταν τα «υλικά αγαθά» που σου κουνάνε σαν δόλωμα στη μούρη γίνονται όλο και πιο απρόσιτα, καθώς η σκλαβιά που αποκαλείς ζωή σε εγκλωβίζει μέσα σε λαβύρινθους αναγκών επιβίωσης που στροβιλίζεσαι εναγωνίως να βγεις από μέσα τους, συχνά χωρίς αποτέλεσμα.

Ο Μεσαίωνας για να πιάσει καλά πρέπει να είναι και πολιτισμικός – τομέας που καλά κρατεί με την καλλιέργεια της Ισλαμοφοβίας, του ρατσισμού, της ανωτερότητας της λευκής φυλής απέναντι σε άλλες, ώστε να δικαιολογούνται έτσι (δια του συνειρμού φυσικά και ποτέ μα ποτέ δια της παραδοχής, μέσα στις κοινωνίες της αστικής δημοκρατίας) τα σύγχρονα Άουσβιτς που στήνονται για πρόσφυγες και μετανάστες.

Ο Μεσαίωνας, πρέπει όμως να είναι και πολιτιστικός, φέρνοντας την πλήρη συσκότιση των ιδεών σε επίπεδο προσωπικής αυτονόμησης από το θρησκευτικό και κοινωνικό φασισμό των στερεοτύπων που θεωρούνται «αξίες» για τις δυτικές κοινωνίες. Με τη συσκότιση τέτοιων ιδεών το σύστημα πετυχαίνει ευκολότερα την άκριτη αναπαραγωγή όλων των εννοιών και των συμπεριφορών που κυοφορούν το φασισμό της καθημερινότητας, που είναι απαραίτητο να εδραιωθεί μέσα στις συνειδήσεις των πολλών πριν ξεμυτίσει και αναλάβει ο πολιτικός φασισμός.

Και αυτό το βήμα έγινε γι άλλη μια φορά. Στη Γαλλία, ναι τη Γαλλία των αγώνων, της Επανάστασης του λιμπερτέ-εγκαλιτέ-φρατερνιτέ, του Μάη του ’68 και όλων των κινημάτων τέχνης και πολιτισμού, που από μικρά μειοψηφικά μετερίζια εντέλει κατάφεραν σε κάποιες περιπτώσεις να καταλάβουν τον κόσμο του πνεύματος, εκεί, σ’ αυτή τη Γαλλία, ο «Αντίχριστος» του Λαρς Φον Τριερς μπαίνει σε καθεστώς απαγόρευσης.

Ο ανατρεπτικός σκηνοθέτης που έχει θερμούς φίλους αλλά και πολέμιους, έκανε μία ταινία με την οποία όχι μόνο κατόρθωσε να στρέψει τα βλέμματα του κόσμου πάνω του ξανά, μα και να διχάσει τις απόψεις. Γιατί «Ο Αντίχριστος» από κάποιους θεωρήθηκε ένα αντι-φεμινιστικό μανιφέστο, ενώ κάποιοι άλλοι αντέτειναν πως πρέπει να είσαι ο ίδιος αντιφεμινιστής για να θεωρήσεις ότι το ύφος της ταινίας διέπεται από μισογυνισμό.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, αυτό υπόκειται σε προσωπική αξιολόγηση, και ο καθένας μπορεί να δει την ταινία και να βγάλει τα συμπεράσματά του. Ο καθένας – φτάνει να μη βρίσκεται στη Γαλλία. Γιατί όπως είπαμε, στη Γαλλία απαγορεύτηκε.

Και φυσικά, το «αντιφεμινιστικό» ή όχι περιεχόμενό της δεν είναι ο λόγος για τον οποίο απαγορεύτηκε. Αυτή την απαγόρευση κατόρθωσε να επιφέρει με μία εξωφρενική απόφαση δικαστηρίου που κέρδισε, η σύγχρονη Ιερά Εξέταση, η αλλιώς η καθολική οργάνωση που ακούει στο όνομα Promouvoir, η οποία έχει καταφέρει να κάνει το ίδιο και για άλλες ταινίες στο παρελθόν.

Ο «Αντίχριστος», ταινία αφιερωμένη στον Ταρκόφσκι, ενώ πρωτοβγήκε στις οθόνες το 2009  στο Φεστιβάλ των Καννών, κερδίζοντας το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας, για την Σαρλότ Γκενσμπούργκ, απαγορεύτηκε σήμερα, έξι χρόνια αργότερα, για περιεχόμενο βίας και σεξουαλικότητας σε μία Γαλλία όπου –τι σύμπτωση- φουντώνουν οι συντηρητικές φωνές εκμεταλλευόμενες το φόβο που καλλιεργείται στη χώρα.

Η εξωφρενική λογοκρισία που επιβάλλεται στην ταινία αφορά όλα τα μέσα προβολής, από σινεμά και τηλεόραση ως βίντεο, μέχρι να του δοθεί νέα ταξινόμηση αφού το δικαστήριο αποφάσισε, ότι ο βαθμός βίας και σεξουαλικότητας που εμπεριέχεται στην ταινία είναι τέτοιος ώστε η προβολή της να πρέπει να απαγορευτεί, για να «προστατευτούν» όλοι οι ανήλικοι κάτω των δεκαοκτώ ετών, μέχρι να πάρει νέα κατηγοριοποίηση.

Σαν λα λέμε δηλαδή, το δικαστήριο αποφάσισε, ότι ο βαθμός βίας που εκτίθενται οι έφηβοι και τα παιδιά στην πραγματική ζωή σήμερα, με τα νεκρά προσφυγόπουλα καθημερινά, τις εικόνες των διαμελισμένων ανθρώπων, τις εκτελέσεις μπροστά στην κάμερα, τη σεξουαλική εκμετάλλευση των παιδιών από εγκληματικές συμμορίες, τις εικόνες κακοποίησης στις γυναίκες σκλάβες του σεξ αλλά και της εργασίας, που βλέπουμε στις λίγες που κατορθώνουν να δραπετεύσουν, και ό,τι άλλο συντείνει στα θέματα ανθρωπιστικής κρίσης που αντιμετωπίζει σήμερα η Ευρώπη και κατ’ επέκταση η Δύση, όλα αυτά δεν εκθέτουν τα παιδιά στον «ιο» της παράλογης βίας και της αναισθητοποίησης.

Και ενώ τέτοιες εικόνες έχουν γίνει κομμάτι της καθημερινότητας των παιδιών εξ αιτίας μιας αδιάλλακτης πολιτικής των «προνομιούχων» χωρών του πλανήτη, η Ιερά Εξέταση θεωρεί ότι τα παιδιά της Ευρώπης απειλούνται από τις ερμηνείες της Σαρλότ Γκενσμπούργκ και του Γουίλεμ Νταφόε, σε μία ταινία που ο Φον Τρίερ λέει γι’ αυτήν πως παράχθηκε κάτω από τις μεγάλες επιρροές της συγγένειας που ο ίδιος νιώθει με το Στρίνμπεργκ, μιας ταινίας που ο ίδιος «απο-ιδεολογικοποιεί» θεωρώντας την ταυτόχρονα ως τη σημαντικότερη της καριέρας του.

 

lars_vor_trier_-_p_2013
Από το Hollywood Reporter ο Φον Τρίερ φιμωμένος σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την ταινία του Nymphomaniac που είχε επίσης υποστεί λογοκρισία, εξ αιτίας της ίδιας καθολικής οργάνωσης.

Η συγκεκριμένη οργάνωση της καθολικής Ιερής Εξέτασης, που πήγε την ταινία στο δικαστήριο και που έχει καταφέρει να αλλάξει την κατηγοριοποίηση αρκετών ταινιών, σε ακατάλληλες, έχει σαν πιθανότερο νέο στόχο την ταινία του Ταραντίνο «The hateful eight» (Οι μισητοί οκτώ).

Το γαλλικό δικαστήριο που εξέδωσε την απόφαση της απαγόρευσης για την ταινία «Ο Αντίχριστος», μάλιστα, επέκρινε τους αρμόδιους φορείς που έδωσαν τα πιστοποιητικά αξιολόγησης για να βγει η ταινία στους κινηματογράφους!

Άντε λοιπόν και στα δικά μας με το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» (ξανά) και το «Άγιος Πρεβέζης» (ξανά) σε αυτόν τον άθλιο Μεσαίωνα, που καλά κρατεί.

 

Advertisements

2 thoughts on “Λογοκρισία: Φίμωτρο στην ταινία «Ο Αντίχριστος» του Λαρς Φον Τρίερ για βία και σεξουαλικότητα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s